Tiedote – 3.5.2024

Kansallisteatterissa juhlistetaan toukokuussa äitejä, Ilmari Kiantoa ja lattianpesun filosofiaa

Näyttelijä-lausuntataiteilija Liisamaija Laaksosen ja tanssija-koreografi-laulaja Jorma Uotisen lämminhenkinen äitienpäivän matinea juhlistaa äitejä Pienellä näyttämöllä. Kirjailijalegenda Ilmari Kiannon syntymää muistetaan Pienen näyttämön tapahtumassa 13.5. Ohjelmassa Kiannon elämästä kertovan dokumentin ensiesitys, runonlausuntaa ja paneelikeskustelu. The Shiners on kahden vastavalmistuvan näyttelijän, Jasir Osmanin ja Daniel Virtasen, taiteellinen opinnäyte. Maalaamosalissa 21.5. ensi-iltansa saava esitys kuvaa lattianpesun haasteita ja työnteon vaikeutta.

Äideille-äitienpäiväesitys hurmaa runoin ja lauluin

Kuvat: Niclas Mäkelä, Leena Louhivaara

Äitejä ja äitienpäivää juhlistetaan Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä.
Lausunta- ja lauluesityksessä rakastetut esiintyjät ‒ näyttelijä-lausuntataiteilija Liisamaija Laaksonen ja tanssija-koreografi-laulaja Jorma Uotinen ‒ kohtaavat äitienpäivän matineassa. Tunnin mittaisen esityksen aikana Laaksonen lausuu kotimaisten runoilijoiden kauneimpia säkeitä, ja Uotinen tulkitsee lauluja pianotaiteilija Jari Hakkaraisen säestyksellä.

Äideille | Kansallisteatteri

Työryhmä

Esiintyjät Liisamaija Laaksonen ja Jorma Uotinen
Pianisti Jari Hakkarainen

Ohjaus Mika Myllyaho

Ilmari Iki-Kianto 150 vuotta -tapahtuma esittelee legendaarisen kirjailijan aikakautta, elämää ja tuotantoa

Kuva: Kansallisteatteri

Ilmari Kianto (1874‒1970) on yksi suomalaisen kirjallisuudenhistorian värikkäimmistä henkilöistä. Hänen syntymästään tulee tänä keväänä kuluneeksi 150 vuotta. Merkkivuotta juhlistetaan Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä, jossa ensiesityksensä saa Kiannon työstä ja elämänvaiheista kertova dokumenttielokuva. Sen on ohjannut Lapin yliopiston elokuva- ja televisiotuotannon emeritusprofessori, ohjaaja Hannu Kahakorpi.

Tunnin mittaisen dokumenttielokuvan jälkeen näyttelijä Liisamaija Laaksonen esittää Kiannon runoja. Ilta päättyy paneelikeskusteluun, jossa käsitellään Kiannon ajan suomalaista kulttuuria, taidetta ja kirjallisuutta. Keskustelijoina mm. taiteen akateemikko Hannu Mäkelä ja filosofian tohtori Helena Hyöty. Keskustelua johtaa toimittaja ja kirjailija Matti Rönkä. Keskustelu taltioidaan.

Ilmari Iki-Kianto 150 vuotta | Kansallisteatteri

Yhteistyössä on mukana Suomen Kirjailijaliitto.

Iki-Kianto-elokuvan on ohjannut Hannu Kahakorpi ja tuottanut Pixoi Oy, Sampo Manninen.

Pienellä näyttämöllä 13.5.2024 kello 19:00

Kutsuvieraspaikat ja lisätiedot: kahakorpihannu@gmail.com

The Shiners – nuorten tekijöiden valloittavaa energiaa ja oivalluksia

Kuva: Ernest Protasiewicz

The Shiners on kahden näyttelijän ja yhden muusikon esitys lattianpesun haasteista ja työnteon vaikeudesta. Näyttelijät Jasir Osman ja Daniel Virtanen sekä muusikko Jussipekka Jyväsjärvi pohtivat slapstick-tradition suojissa kiillottamista ja pesemistä fyysisenä ja henkisenä toimintana.

Esitys on Jasir Osmanin ja Daniel Virtasen Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen taiteellinen opinnäyte.

The Shiners | Kansallisteatteri

Ensi-ilta Maalaamosalissa 21.5.2024 klo 19:00

Muut esitykset Kansallisteatterissa ke 22.5. klo 19:00, to 23.5. klo 14:00 & 19:00, pe 24.5. klo 14:00 & 19:00

Teatterikorkeakoulu / Studio 1